Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) pracownicy spędzają średnio około 7-9 godzin dziennie przed komputerem, w pozycji siedzącej. Z kolei badania przeprowadzone przez Narodowy Instytut Zdrowia i Bezpieczeństwa Zawodowego (NIOSH) wskazują, że długotrwała praca przy komputerze może zwiększać ryzyko wystąpienia dolegliwości związanych z układem mięśniowo-szkieletowym, takich jak bóle pleców, szyi czy nadgarstków.
Wyniki te podkreślają konieczność wprowadzenia ergonomicznych i personalizowanych stanowisk pracy do biur, aby zminimalizować negatywne skutki wielogodzinnej pracy przy komputerem.
W październiku 2023 r. ukazała się nowelizacja wydana przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zmieniająca dotychczasowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Wymogi BHP jakie musi spełniać ergonomiczne krzesło biurowe w 2024 roku:
5.1. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:
a) dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
b) regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
c) wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud,
d) możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
e) regulowane podłokietniki.
5.2. Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.
Dodatkowo:
7. Na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek.
Źródło:
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. (Dz. U. poz. 2367)
Wybrane modele spełniające wymagania Rozporządzenia Ministra Rodziny z 18.10.2023 r